Jak ITD będzie kontrolować porę nocną?

Po wprowadzeniu do taryfikatora naruszeń związanych z pracą w porze nocnej, pojawił się istotny problem praktyczny związany z przeprowadzaniem kontroli przez ITD w tym zakresie.

[signinlocker id=”18775″]

Przypomnijmy, że pora nocna z ustawy o czasie pracy kierowców oznacza okres 4 godzin pomiędzy godziną 00.00 i godziną 07.00.

 

Jak zatem inspektor ITD podczas kontroli na drodze będzie weryfikował, jaką porę nocną ustalił przewoźnik? Zdania są podzielone.

 

Część inspektorów nieoficjalnie zapowiedziało, że jeśli kontrola odbywać się będzie w czasie pracy biura przewoźnika, to będzie żądało przesłania mailem lub mms-em skanów stosownych dokumentów wewnątrzzakładowych, w których uregulowana została kwestia pory nocnej.

Inni inspektorzy wskazują, że jeśli naruszenie będzie oczywiste, tj. jeśli wystąpi praca np. o godz. 3.00 (czyli w okresie, który w każdym wariancie będzie mieścił się w wyznaczonej porze nocnej) lub zajdzie uzasadnione przypuszczenie, że do naruszenia doszło (np. kierowca oświadczy, jaka jest pora nocna ustalona w przedsiębiorstwie albo przypuszczenie wynikać będzie z analizy czasu pracy za ostatnie 28 dni), to zostanie wszczęte postępowanie administracyjne, w toku którego przewoźnik będzie obowiązany przedłożyć właściwe dokumenty wewnątrzzakładowe i organ ustali, czy doszło do naruszenia.

 

Niemniej jednak żaden przepis prawa nie nakazuje, aby kierowca posiadał przy sobie dokumenty wewnątrzzakładowe, z których wynika pora nocna. Czas pokaże, jaki usus wypracuje ITD związany z kontrolą pracy w porze nocnej.

DZIAŁ PRAWNY

KANCELARII TRANSPORTOWEJ KOBEN

[/signinlocker]

Tags:


Kontynuując wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close