, Obowiązkowy pas awaryjny i zasada jazdy na suwak

Obowiązkowy pas awaryjny i zasada jazdy na suwak

W Polsce formowanie pasów awaryjnych i zasada włączania się do ruchu na tzw. „suwak”, są teraz prawnie ustalone.

Ratunkowe pasy ruchu dla karetek pogotowia, policji i innych pojazdów uprzywilejowanych, będą wymagane przez prawo w Polsce jeszcze w tym roku (przepisy prawne mają wejść w życie 1 października 2019r). Dotyczy to szczególnie autostrad i dróg ekspresowych o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Dzięki nowej regulacji obowiązkowe będzie utworzenie pasa pośrodku, jadąc skrajem lewej krawędzi pasa ruchu- (pojazdy poruszające się lewym pasem); i skrajem prawej krawędzi- (pojazdy poruszające się prawym pasem ruchu). W przypadku trzech lub więcej pasów, obowiązek ten dotyczy pojazdów na lewym pasie ruchu i pasach przyległych. Kierowcy na pasach dalej po prawej, są zobligowani do wzmożonej ostrożności i powinni również poruszać się prawym skrajem swojego pasa ruchu, jeśli to konieczne.

Ponadto, w przypadku gdy kończy się jeden pas ruchu, będzie obowiązywała tak zwana zasada „suwakowa”. Tradycyjnie ta zasada nie jest powszechna w Polsce, a pojazdy na kończącym się pasie ruchu, usiłują często setki metrów przed zwężeniem włączyć się do ruchu, co prowadzi do zwiększonych korków. W ostatnich latach „suwakowa” zasada włączania się do ruchu, była coraz częściej zalecana, ale nie była obowiązkowa ani powszechna.

Dział Prawny KOBEN



Kontynuując wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close