, Polskie i niemieckie związki zawodowe żądają objęcia Milog-iem również tranzyt przez terytorium Niemiec.

Polskie i niemieckie związki zawodowe żądają objęcia Milog-iem również tranzyt przez terytorium Niemiec.

W dniach 23-24 września br. w Gdańsku miało miejsce  VII Polsko-Niemieckie Forum Związków Zawodowych. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele DGB (przedstawiciele skupiającego około 6 mln członków Niemieckiego Zrzeszenia Związków Zawodowych), OPZZ, Forum ZZ i NSZZ „Solidarność”, którzy rozmawiali między innymi o sytuacji społeczno-gospodarczej w Polsce i Niemczech z perspektywy związków zawodowych.[signinlocker id=”18775″]

Ważnym punktem podczas spotkania było podpisanie wspólnego listu przez polskie i niemieckie związki zawodowe w sprawie stosowania niemieckich stawek minimalnych przez przedsiębiorców z sektora transportu drogowego.

W liście adresowanym do Violette Bulc-unijnego komisarza ds. transportu-związkowcy wyrazili swoje poparcie dla niemieckiego prawa dotyczącego płacy minimalnej oraz zwrócili uwagę na problem coraz to większej konkurencji w transporcie, co przekłada się na pogorszenie warunków pracy.

Zdaniem związkowców, niemiecka płaca minimalna powinna znaleźć zastosowanie do polskich przedsiębiorców działających na terenie Niemiec w sektorze transportu – bez względu na to, czy wykonują operację ponadgraniczną, w tranzycie, czy kabotażową.

Wszyscy zatrudnieni wykonujący pracę w Niemczech mają prawny tytuł do płacy minimalnej, niezależnie od tego skąd pochodzą. O ile kierowca ciężarówki pracuje w Niemczech, pracodawca zobowiązany jest płacić co najmniej 8.50Є za godzinę zgodnie z §1,20 Mindestlohngesetz, bez względu na narodowość pracodawcy.

„Musimy iść w kierunku wyrównywania wynagrodzeń w obrębie Unii” – mówił z koli Piotr Duda, przewodniczący NSZZ „Solidarność” – „Wreszcie możemy mówić, że dojrzeliśmy jako związki zawodowe do solidarności i wspólnych działań na rzecz pracowników.”

Zdaniem Piotra Dudy, swoboda przepływu kapitału i działalności gospodarczej musi iść w parze z równym traktowaniem pracowników w myśl zasady: taka sama praca, taka sama płaca.

Na samym końcu listu polskie i niemieckie związki zawodowe wezwały Komisję, aby zezwoliła na konsekwentne stosowanie ustawy o płacy minimalnej w Niemczech również w sektorze transportu i do pracowników delegowanych w Niemczech.

Tekst listu polskich oraz niemieckich związków zawodowych dostępny pod adresem: http://www.solidarnosc.org.pl/images/files/letter_to_Violeta_Bulc_1.pdf

Tłumaczenie listu na język polski dostępne pod adresem: http://www.solidarnosc.org.pl/images/files/tumaczenie_wsplnego_listu_DGB.doc

 

Dział Prawny Kancelarii Transoprtowej KOBEN[/signinlocker]



Kontynuując wyrażasz zgodę na wykorzystanie plików cookie. więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close