Przestrzeganie zasad dotyczących czasu pracy kierowcy to kluczowy element zapewnienia bezpieczeństwa transportu drogowego, zdrowia kierowców oraz ochrony interesów innych uczestników ruchu. Regulacje w tym zakresie wynikają z przepisów krajowych, takich jak ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, oraz międzynarodowych, w tym rozporządzenia WE nr 561/2006. Obejmują one m.in. limity dziennego i tygodniowego czasu pracy, obowiązkowe przerwy, odpoczynek dobowy i tygodniowy oraz sposób ewidencjonowania aktywności za pomocą tachografów.
Koben oferuje kompleksowe usługi wsparcia w zakresie analizy i zarządzania czasem pracy kierowców, w tym pomoc w interpretacji przepisów, audyty i przygotowanie dokumentacji, takich jak Zaświadczenia o działalności kierowcy, zgodnie z aktualnymi wymaganiami prawnymi. Wspieramy zarówno przedsiębiorców zatrudniających kierowców, jak i osoby samozatrudnione, pomagając w spełnieniu wszystkich obowiązków wynikających z przepisów krajowych i unijnych.
1. Czas jazdy ciągłej
2. Czas jazdy dziennej
3. Czas jazdy tygodniowej (tydzień: pon. 00.00 – niedz. 24.00)
1. Odpoczynek dzienny
* Okres liczony od pierwszej aktywności na tacho (włożenie karty, wpis kodu kraju, ruszenie, czas pracy).
** Muszą być spełnione dwa warunki: drugi kierowca dosiada się do 1 h i kończą pracę w tym samym czasie. Kierowcy nie muszą robić 45 min przerwy pomiędzy okresami jazdy max. 4:30 h.
2. Odpoczynek tygodniowy
* 6 x 24 h = 144 h
** Wymagana rekompensata przed upływem 3-go tygodnia po skróceniu.
Przerwa w czasie pracy
Nieprzerwany okres odpoczynku wynoszący co najmniej 30 minut po 6 godzinach pracy lub 45 minut, gdy czas pracy wynosi ponad 9 godzin, który może być podzielony na krótsze przerwy trwające co najmniej 15 minut każda.
** 30 min - jeżeli czas pracy w ciągu dnia nie przekracza 9 godz. / 45 min - jeżeli czas pracy w ciągu dnia przekracza 9 godz.
(przewozy międzynarodowe)
Zestaw regulacji unijnych mających na celu poprawę warunków pracy kierowców i zapewnienie uczciwej konkurencji w transporcie drogowym poprzez wprowadzenie zasad dotyczących czasu pracy, odpoczynku, delegowania oraz kabotażu.
1. Wydłużenie czasu jazdy o 1h
Wydłużenie czasu jazdy i czasu pracy wymaga opisania na wydruku z tachografu nieprzewidzianych okoliczności zgodnie z art. 12 rozporządzenia WE 561/2006.
2. Wydłużenie czasu jazdy o 2h
**wymagane min. 30 min przerwy lub 45 min, jeśli jest po 4:30 godz. jazdy
3. Dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd
**Rekompensata za S1 + S2 + 45 h
Instrukcja wypełniania tradycyjnej tarczki tachografu
Instrukcja wprowadzania wpisu manualnego w tachografie VDO