Czas pracy kierowcy

Przestrzeganie zasad dotyczących czasu pracy kierowcy to kluczowy element zapewnienia bezpieczeństwa transportu drogowego, zdrowia kierowców oraz ochrony interesów innych uczestników ruchu. Regulacje w tym zakresie wynikają z przepisów krajowych, takich jak ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, oraz międzynarodowych, w tym rozporządzenia WE nr 561/2006. Obejmują one m.in. limity dziennego i tygodniowego czasu pracy, obowiązkowe przerwy, odpoczynek dobowy i tygodniowy oraz sposób ewidencjonowania aktywności za pomocą tachografów.

Czas pracy kierowcy - Usługi

Koben oferuje kompleksowe usługi wsparcia w zakresie analizy i zarządzania czasem pracy kierowców, w tym pomoc w interpretacji przepisów, audyty i przygotowanie dokumentacji, takich jak Zaświadczenia o działalności kierowcy, zgodnie z aktualnymi wymaganiami prawnymi. Wspieramy zarówno przedsiębiorców zatrudniających kierowców, jak i osoby samozatrudnione, pomagając w spełnieniu wszystkich obowiązków wynikających z przepisów krajowych i unijnych.

Rozliczanie czasu pracy kierowcy

Ewidencja czasu pracy kierowcy

Analiza czasu pracy kierowcy

Czas pracy kierowcy - Zasady i informacje

Czas pracy kierowców jest regulowany przepisami mającymi na celu zapewnienie bezpieczeństwa na drodze, zdrowia kierowców oraz zgodności z prawem. Najważniejsze zasady wynikają z rozporządzenia WE 561/2006 oraz ustawy o czasie pracy kierowcy, które szczegółowo określają limity czasu prowadzenia pojazdu, obowiązkowe przerwy, odpoczynki i inne wymogi dotyczące pracy kierowców zawodowych.

▶ Czas prowadzenia pojazdu

1. Czas jazdy ciągłej

Maksymalny okres prowadzenia pojazdu wynoszący 4,5 godziny, po którym kierowca musi odbyć co najmniej 45-minutową przerwę.
4:30 godz.
45 min
4:30 godz.
1:30 godz.
15 min
3 godz.
30 min
4 godz. 30min

2. Czas jazdy dziennej

Maksymalny okres prowadzenia pojazdu wynoszący 9 godzin, który może być przedłużony do 10 godzin nie więcej niż dwa razy w tygodniu.
4:30 godz.
45 min
4:30 godz.
max. 9 h pomiędzy odpoczynkami
4 godz.
45 min
4 godz.
45 min
2 godz.
max. 10 h pomiędzy odpoczynkami
2 x w tygodniu

3. Czas jazdy tygodniowej (tydzień: pon. 00.00 – niedz. 24.00)

Maksymalny okres prowadzenia pojazdu wynoszący 56 godzin w ciągu jednego tygodnia.
10 godz.
10 godz.
9 godz.
9 godz.
9 godz.
9 godz.
max. max. 56 h
w tygodniu
Tydzień 1
Tydzień 2
56 godz.
odpoczynek tygodniowy
10 godz.
10 godz.
9 godz.
5 godz.
max. 90 h
w dwóch sąsiadujących tygodniach

▶ Czas odpoczynków

1. Odpoczynek dzienny

Nieprzerwany okres odpoczynku kierowcy wynoszący co najmniej 11 godzin, który może być skrócony do 9 godzin maksymalnie trzy razy między dwoma tygodniowymi okresami odpoczynku.

a) Regularny odpoczynek dzienny

max. 13 h aktywności
min. 11 godz.

b) Regularny odpoczynek dzienny dzielony

max. 15 h aktywności
3 godz.
min. 9 godz.

c) Skrócony odpoczynek dzienny

max. 15 h aktywności
max. 3 x pomiędzy dwoma odpoczynkami tygodniowymi

d) Odpoczynek dzienny w załodze** (30 godz.)

max. 21 h aktywności
9 godz. odpoczynku

* Okres liczony od pierwszej aktywności na tacho (włożenie karty, wpis kodu kraju, ruszenie, czas pracy).
** Muszą być spełnione dwa warunki: drugi kierowca dosiada się do 1 h i kończą pracę w tym samym czasie. Kierowcy nie muszą robić 45 min przerwy pomiędzy okresami jazdy max. 4:30 h.

2. Odpoczynek tygodniowy

Nieprzerwany okres odpoczynku kierowcy wynoszący co najmniej 45 godzin, który może być skrócony do minimum 24 godzin, pod warunkiem zrekompensowania brakującego czasu przed końcem trzeciego tygodnia.

a) Regularny odpoczynek tygodniowy

max. 6 x 24 godz. aktywności*
min. 45 godz.

b) Skrócony odpoczynek tygodniowy

max. 6 x 24 godz. aktywności*
min. 24 godz.

* 6 x 24 h = 144 h
** Wymagana rekompensata przed upływem 3-go tygodnia po skróceniu.

▶ Czas innej pracy

Przerwa w czasie pracy

Nieprzerwany okres odpoczynku wynoszący co najmniej 30 minut po 6 godzinach pracy lub 45 minut, gdy czas pracy wynosi ponad 9 godzin, który może być podzielony na krótsze przerwy trwające co najmniej 15 minut każda.

max. 6 godz. pracy
1:30 godz.
3 godz.
1:30 godz.
30 min/45 min **
1:30 godz.
2 godz.

** 30 min - jeżeli czas pracy w ciągu dnia nie przekracza 9 godz. / 45 min - jeżeli czas pracy w ciągu dnia przekracza 9 godz.

▶ Pakiet mobilności

(przewozy międzynarodowe)

Zestaw regulacji unijnych mających na celu poprawę warunków pracy kierowców i zapewnienie uczciwej konkurencji w transporcie drogowym poprzez wprowadzenie zasad dotyczących czasu pracy, odpoczynku, delegowania oraz kabotażu.

1. Wydłużenie czasu jazdy o 1h

Wydłużenie czasu jazdy i czasu pracy wymaga opisania na wydruku z tachografu nieprzewidzianych okoliczności zgodnie z art. 12 rozporządzenia WE 561/2006.

Jazda dzienna do 9 godz.
Dopuszczalne przekroczenie czasu prowadzenia o 1:00 godz. podczas powrotu na odpoczynek tygodniowy
4:30 godz.
45 min
4:30 godz.
45 min
1 godz.
24 lub 45 godz. odpoczynek tygodniowy w domu
Jazda dzienna do 10 godz.
Dopuszczalne przekroczenie czasu prowadzenia o 1:00 godz. podczas powrotu na odpoczynek tygodniowy
4:30 godz.
45 min
4:30 godz.
45 min
1 godz
1 godz.
24 lub 45 godz. odpoczynek tygodniowy w domu
  • Brak możliwości przekroczenia 6 cykli,
  • Może wydłużyć czas jazdy dziennej i tygodniowej 56h lecz nie może wydłużyć czasu jazdy dwu-tygodniowego czyli 90h
  • Wydłużenie powinno być udokumentowane wydrukiem najlepiej przed wydłużeniem jazdy i po dojechaniu na bazę z opisaniem wyjątkowej sytuacji
  • Rekompensata wydłużenia do 3 tygodni po wystąpieniu z jakimkolwiek odpoczynkiem

2. Wydłużenie czasu jazdy o 2h

Jazda dzienna do 9 godz.
Dopuszczalne przekroczenie czasu prowadzenia o 2:00 godz. podczas powrotu na odpoczynek tygodniowy
4:30 godz.
45 min
4:30 godz.
30 / 45 min**
2 godz.
45 godz. regularny odpoczynek tygodniowy w domu

**wymagane min. 30 min przerwy lub 45 min, jeśli jest po 4:30 godz. jazdy

Jazda dzienna do 10 godz.
Dopuszczalne przekroczenie czasu prowadzenia o 2:00 godz. podczas powrotu na odpoczynek tygodniowy
4:30 godz.
45 min
4:30 godz.
45 min
1 godz.
30 min
2 godz.
45 godz. regularny odpoczynek tygodniowy w domu
  • Brak możliwości przekroczenia 6 cykli,
  • Może wydłużyć czas jazdy dziennej i tygodniowej 56h lecz nie może wydłużyć czasu jazdy dwu-tygodniowego czyli 90h
  • Wydłużenie powinno być udokumentowane wydrukiem najlepiej przed wydłużeniem jazdy i po dojechaniu na bazę z opisaniem wyjątkowej sytuacji
  • Rekompensata wydłużenia do 3 tygodni po wystąpieniu z jakimkolwiek odpoczynkiem

3. Dwa skrócone odpoczynki tygodniowe pod rząd

Wyjaz w poniedziałek
Poza PL
Poza PL
45 godz.
1 tydzień
33 godz.
2 tydzień
29 godz.
max. 144 h (6 x 24 h)
29 godz.
3 tydzień
S1 **
S2 **
45 godz. **
4 tydzień
45 godz.

**Rekompensata za S1 + S2 + 45 h

Wpisy tachograf

1. Tachograf analogowy

Instrukcja wypełniania tradycyjnej tarczki tachografu

tachograf analogowy w2

2. Tachograf cyfrowy

Instrukcja wprowadzania wpisu manualnego w tachografie VDO

tachograf cyfrowy
Szukaj