Chat with us, powered by LiveChat

Obowiązkowy pas awaryjny i zasada jazdy na suwak

W Polsce formowanie pasów awaryjnych i zasada włączania się do ruchu na tzw. „suwak”, są teraz prawnie ustalone.

Ratunkowe pasy ruchu dla karetek pogotowia, policji i innych pojazdów uprzywilejowanych, będą wymagane przez prawo w Polsce jeszcze w tym roku (przepisy prawne mają wejść w życie 1 października 2019r). Dotyczy to szczególnie autostrad i dróg ekspresowych o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Dzięki nowej regulacji obowiązkowe będzie utworzenie pasa pośrodku, jadąc skrajem lewej krawędzi pasa ruchu- (pojazdy poruszające się lewym pasem); i skrajem prawej krawędzi- (pojazdy poruszające się prawym pasem ruchu). W przypadku trzech lub więcej pasów, obowiązek ten dotyczy pojazdów na lewym pasie ruchu i pasach przyległych. Kierowcy na pasach dalej po prawej, są zobligowani do wzmożonej ostrożności i powinni również poruszać się prawym skrajem swojego pasa ruchu, jeśli to konieczne.

Ponadto, w przypadku gdy kończy się jeden pas ruchu, będzie obowiązywała tak zwana zasada „suwakowa”. Tradycyjnie ta zasada nie jest powszechna w Polsce, a pojazdy na kończącym się pasie ruchu, usiłują często setki metrów przed zwężeniem włączyć się do ruchu, co prowadzi do zwiększonych korków. W ostatnich latach „suwakowa” zasada włączania się do ruchu, była coraz częściej zalecana, ale nie była obowiązkowa ani powszechna.

Dział Prawny KOBEN