Kartel przy sprzedaży ciężarówek – decyzja Prezesa UOKiK

Prezes UOKiK wydał decyzję dotyczącą zmowy ograniczającej konkurencję na rynku sprzedaży samochodów ciężarowych. Na spółkę Iveco Poland oraz dziesięciu dystrybutorów pojazdów nałożono kary finansowe o łącznej wysokości ponad 238 milionów złotych. Dodatkowo, 10 menedżerów, którzy osobiście przyczynili się do naruszenia zasad konkurencji, zostało ukaranych kwotą ponad 2,5 miliona złotych.

Podział rynku

Decyzja dotyczy zmowy pomiędzy Iveco Poland a dystrybutorami tych pojazdów, trwającej blisko 10 lat – od czerwca 2009 roku do maja 2019 roku. Przedsiębiorcy podzielili między sobą rynek, ustalając tzw. „rejonizację”. Polegało to na przyznawaniu wyłączności lokalnym dystrybutorom na obsługę klientów z określonych regionów. Jeśli klient z innego obszaru chciał zakupić pojazd, sprzedawca albo kierował go do dystrybutora z odpowiedniego regionu, albo przedstawiał niekorzystną ofertę, zniechęcając do zakupu.

Spółka Iveco Poland wspierała ten podział rynku, wprowadzając system rabatów i bonusów za wyniki sprzedaży. Wywierano nacisk na dealerów, aby nie sprzedawali pojazdów klientom spoza przypisanych im regionów. Dealerzy, którzy nie przestrzegali tych ustaleń, byli karani – np. odbierano im przyznane wcześniej rabaty. W zmowie aktywnie uczestniczyli również sami dealerzy, wymieniając się informacjami o potencjalnych nabywcach i uzgadniając, który z nich ma prawo złożyć ofertę. Reszta dealerów była instruowana, by nie kontaktować się z danym klientem, co miało na celu uniknięcie wewnętrznej konkurencji. Ukarani pilnowali również, aby ich partnerzy handlowi (tzw. subdealerzy) także sprzedawali ciężarówki jedynie na powierzonym im terenie.

Ustalenia dotyczące cen

Podział rynku był dodatkowo wspierany przez ustalenia dotyczące cen oferowanych ciężarówek. Przedsiębiorcy wymieniali się informacjami na temat cen proponowanych klientom, aby uniknąć rywalizacji cenowej i zniechęcać potencjalnych nabywców do korzystania z usług innych dealerów.

Kary

Za udział w porozumieniu ograniczającym konkurencję Prezes UOKiK nałożył kary w łącznej wysokości ponad 238 mln zł, z czego ponad 155 mln zł na Iveco Poland. Pozostali ukarani przedsiębiorcy to:

  • Przedsiębiorcy z grupy DBK (DBK z Olsztyna, CTC z Rudy Śląskiej, On Road Truck Services z Poznania),
  • Przedsiębiorstwo Usługowo-Handlowe Exmot z Bydgoszczy,
  • Siltruck ze Skoczowa,
  • Trans-Poz w upadłości ze Swadzimia,
  • Uni-Truck z Zielonej Góry,
  • STC z Rzeszowa,
  • ADF Auto z Wrocławia,
  • Truck Nord Center z Sierpca.

Dodatkowo, kary w wysokości ponad 2,5 miliona złotych zostały nałożone na 10 menedżerów firm, którzy odpowiadali za naruszenie zasad konkurencji. Wśród ukaranych znaleźli się menedżerowie związani z Iveco Poland, DBK, CTC, Exmot, Siltruck oraz Uni-Truck.

Poniosłeś stratę? Możesz ubiegać się o odszkodowanie

Uzyskanie odszkodowania umożliwia ustawa o roszczeniach o naprawienie szkody wyrządzonej przez naruszenie prawa konkurencji (tzw. private enforcement), która weszła w życie w 2017 roku. Przepisy te pozwalają osobom fizycznym i prawnym, które poniosły straty w wyniku naruszenia prawa konkurencji, dochodzić swoich praw w drodze postępowania cywilnego.

Jeśli potrzebujesz wsparcia w uzyskaniu odszkodowania lub chcesz dowiedzieć się więcej o swoich prawach, skontaktuj się z naszą kancelarią. Oferujemy kompleksową pomoc prawną, analizę Twojej sytuacji oraz reprezentację na każdym etapie postępowania. Nasz zespół doświadczonych prawników jest gotowy, aby pomóc Ci w walce o należne Ci odszkodowanie.

Author Avatar

Dawid Achtelik

Prawnik w Kancelarii Transportowej KOBEN, ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Pracę magisterską bronił z zakresu prawa administracyjnego. Tematyka związana z prawem administracyjnym od zawsze go interesowała, ponieważ lubi wiedzieć, jak funkcjonuje państwo oraz w jaki sposób poszczególne organy państwowe wykonują powierzone im zadania.
Search