Zmiany w kontroli drogowej od 31.12.2024 roku: Nowe obowiązki kierowców i przedsiębiorców transportowych

Od 31 grudnia 2024 roku zmieniają się przepisy dotyczące kontroli drogowych. Inspektorzy będą mogli sięgnąć aż 56 dni wstecz, analizując aktywność kierowcy. Czy Twoja firma transportowa jest na to przygotowana? Sprawdź, jakie obowiązki pozostają bez zmian, a co wymaga nowego podejścia. W naszym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, które pozwolą uniknąć kosztownych błędów.

Dlaczego okres kontroli wydłuża się do 56 dni?

Kontrola drogowa 56 dni wstecz – co to oznacza dla przewoźników? Od 31 grudnia 2024 roku inspektorzy będą mogli sprawdzać aktywność kierowców na podstawie danych z ostatnich 56 dni. To nowe wyzwanie, które wymaga od przedsiębiorców transportowych odpowiedniego przygotowania. Należy zwrócić uwagę nie tylko na dokumentację przechowywaną w pojeździe, ale także na zachowanie aktualnych terminów sczytywania danych z kart kierowców i tachografów.

Więcej o zmianach przeczytasz w naszym artykule: kontrola drogowa 56 dni wstecz.

Jednocześnie nie ulega zmianie obowiązek sczytywania danych z karty kierowcy i nadal będzie on wynosił maksymalnie 28 dni. Również obowiązek odczytu danych z tachografu w okresach maksymalnie co 90 dni nie ulega zmianom.

W zakresie tachografów warto także pamiętać, aby po wymianie tachografu, a przed wyruszeniem w trasę zablokować tachograf kartą przedsiębiorstwa.

Podstawa prawna:

Art. 36 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. U. UE. L. z 2014 r. Nr 60, str. 1 z późn. zm.)

Art. 16 ust. 3 i 4 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz. U. UE. L. z 2006 r. Nr 102, str. 1 z późn. zm.)

Art. 1 ust. 3 rozporządzenia Komisji (UE) nr 581/2010 z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie maksymalnych okresów na wczytanie odpowiednich danych z jednostek pojazdowych oraz kart kierowców (Dz. U. UE. L. z 2010 r. Nr 168, str. 16)

Author Avatar
Michał Prusek
Adwokat, doktor nauk prawnych od wielu lat współpracujący z Kancelarią Transportową KOBEN i pomagający przedsiębiorcom z branży TSL w rozwiązywaniu wszelkich problemów prawnych powstałych podczas prowadzenia działalności gospodarczej, adiunkt w Instytucie Nauk Prawnych Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Opolskiego, autor licznych opracowań naukowych, prelegent konferencji ogólnokrajowych, recenzent czasopism punktowanych z listy Ministra Nauki.
Szukaj