Spis treści
Przedawnienie roszczeń w transporcie drogowym – dlaczego to ważne?
Kwestia okresu przedawnienia roszczeń w sprawach w zakresie transportu drogowego towarów jest kluczowa, z uwagi na fakt, że upływ okresu przedawnienia powoduje, że podmiot zobowiązany może uchylić się od obowiązku jego zaspokojenia. Z kolei ewentualne spory sądowe wszczęte w stosunku do roszczenia przedawnionego, po podniesieniu dłużnika zarzutu przedawnienia, zostaną oddalone przez sąd. Dlatego też istotnym jest, aby każdy przewoźnik był świadomy długości tych terminów i wiedział w jakim okresie od powstania roszczenia może go skutecznie dochodzić.
Terminy i zasady przedawnienia różnią się w zależności od tego czy dotyczą transportu krajowego czy międzynarodowego. W niniejszym artykule zostaną przedstawione obie te kwestie, a także dodatkowo – problematyka związana z wyborem prawa właściwego w przypadku przewozów kabotażowych.
Terminy przedawnienia w przewozach krajowych
Zgodnie z art. 117 ust. 1 Kodeksu cywilnego przedawnieniu ulegają roszczenia majątkowe, czyli takie, których wartość może być wyrażona w pieniądzu. Zasadę ogólną w zakresie terminu przedawnienia wskazuje art. 118 zd. 1 Kodeksu cywilnego, który stanowi, że jeżeli przepis szczególny nie stanowi inaczej, termin przedawnienia wynosi sześć lat, a dla roszczeń o świadczenia okresowe oraz roszczeń związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej – trzy lata.
Jednak zgodnie z przepisami ustawy Prawo przewozowe dochodzone na podstawie ustawy lub przepisów wydanych w jej wykonaniu przedawniają się z upływem roku (art. 77 ust. 1). Od powyższej zasady ustawa przewiduje jednak wyjątki.
Roszczenia z tytułu zwłoki w przewozie, która nie spowodowała ubytku lub uszkodzenia przesyłki, przedawniają się z upływem 2 miesięcy od dnia wydania przesyłki. Co więcej – roszczenia przysługujące przewoźnikowi przeciwko innym przewoźnikom przedawniają się z upływem 6 miesięcy od dnia, w którym przewoźnik naprawił szkodę, albo od dnia, w którym wytoczono przeciwko niemu powództwo.
Okres przedawnienia biegnie dla roszczeń z tytułu:
- utraty przesyłki – od dnia, w którym uprawniony mógł uznać przesyłkę za utraconą;
- ubytku, uszkodzenia lub zwłoki w dostarczeniu – od dnia wydania przesyłki;
- szkód niedających się z zewnątrz zauważyć – od dnia protokolarnego ustalenia szkody;
- zapłaty lub zwrotu należności – od dnia zapłaty, a gdy jej nie było – od dnia, w którym powinna była nastąpić;
- niedoboru lub nadwyżki przy likwidacji przesyłek – od dnia dokonania likwidacji;
- innych zdarzeń prawnych – od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne.
Terminy przedawnienia w przewozach międzynarodowych
Zgodnie z art. 32 ust. 1 Konwencji CMR roszczenia, które mogą wyniknąć z przewozów podlegających Konwencji, przedawniają się po upływie jednego roku. Jednak w przypadku złego zamiaru lub niedbalstwa, które według prawa obowiązującego sąd rozpatrujący sprawę uważane jest za równoznaczne ze złym zamiarem, termin przedawnienia wynosi trzy lata.
Przedawnienie biegnie:
- w przypadkach częściowego zaginięcia, uszkodzenia lub opóźnienia dostawy – począwszy od dnia wydania;
- w przypadkach całkowitego zaginięcia – począwszy od trzydziestego dnia po upływie umówionego terminu dostawy, albo, jeżeli termin nie był umówiony – począwszy od sześćdziesiątego dnia po przyjęciu towaru przez przewoźnika;
- we wszystkich innych przypadkach – począwszy od upływu trzymiesięcznego terminu od dnia zawarcia umowy przewozu.
Co istotne – dnia, wskazanego wyżej, jako wyjściowy dla biegu przedawnienia, nie wlicza się do terminu przedawnienia.
Zawieszenie biegu przedawnienia – kiedy i jak to działa?
Zgodnie z regulacją przepisu art. 77 ust. 4 ustawy Prawo przewozowe bieg przedawnienia zawiesza się na okres od dnia wniesienia reklamacji lub wezwania do zapłaty do dnia udzielenia odpowiedzi na reklamację lub wezwania do zapłaty i zwrócenia załączonych dokumentów, najwyżej jednak na okres przewidziany do załatwienia reklamacji lub wezwania do zapłaty.
Analogiczną regulację znajdziemy w przepisach dotyczących przewozu międzynarodowego. Zgodnie z postanowieniami Konwencji CMR, a konkretnie art. 32 ust. 2 reklamacja pisemna zawiesza przedawnienie aż do dnia, w którym przewoźnik na piśmie odrzuci reklamację i zwróci załączone do niej dokumenty. W razie częściowego przyjęcia reklamacji bieg przedawnienia wznawia się tylko dla tej części reklamacji, która pozostaje sporną. Dowód otrzymania reklamacji lub odpowiedzi na nią oraz zwrotu jej załączników ciąży na stronie, która się powołuje na ten fakt. Reklamacje późniejsze w tym samym przedmiocie nie zawieszają przedawnienia.
Przewozy kabotażowe – problematyka wyboru prawa właściwego
Do Kancelarii Koben często kierowane są sprawy dotyczące przewozu kabotażowego, tj. przewozu z załadunkiem w innym państwie poza Polską oraz rozładunkiem w tym samym państwie. Nierzadko w zleceniach transportowych w takich sprawach strony nie wskazują stosowania Konwencji CMR, co każe odnosić kwestię przedawnienia do tzw. “prawa właściwego” mającego zastosowanie do danego stosunku prawnego. Przepisami odpowiednimi dla określenia tego prawa właściwego będzie Rozporządzenie 593/2008 w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Rzym I). Wyżej wskazane Rozporządzenie w art. 5 ust. 1 precyzuje, że “W zakresie, w jakim nie dokonano wyboru prawa właściwego dla umowy przewozu towarów zgodnie z art. 3, prawem właściwym dla takiej umowy jest prawo państwa, w którym przewoźnik ma miejsce zwykłego pobytu, pod warunkiem że w tym samym państwie znajduje się miejsce przyjęcia towaru do przewozu lub miejsce dostawy, lub miejsce zwykłego pobytu nadawcy. Jeżeli warunki te nie są spełnione, stosuje się prawo państwa, w którym znajduje się uzgodnione przez strony miejsce dostawy.”
Analizując ten przepis można byłoby przytoczyć sytuację, w której polski przewoźnik zawiera umowę z podmiotem niemieckim na przewóz wewnętrzny z Niemiec do Niemiec. W braku wskazania prawa właściwego dla zawartej umowy przewozu w jej treści prawem właściwym na podstawie art. 5 ust. 1 Rozporządzenia Rzym I będzie prawo niemieckie. Oznacza to, że w przytoczonym przewozie nie będziemy mogli zastosować terminów przedawnienia z ustawy Prawo przewozowe, ani terminów z Konwencji CMR, a właśnie terminy wynikające z przepisów prawa niemieckiego.
Warto więc w przypadku zawierania z podmiotem zagranicznym umów na przewóz kabotażowy zadbać o odpowiednie wskazanie prawa właściwego w treści umowy przewozu oraz zweryfikować terminy przedawnienia według regulacji wskazanego reżimu prawnego, tak aby uniknąć przedawnienia roszczeń i ograniczenia możliwości ich skutecznego dochodzenia.
Podsumowanie: dlaczego znajomość terminów przedawnienia to klucz do sukcesu?
Podsumowując przytoczone w artykule terminy i regulacje warto podkreślić, że kwestia przedawnienia jest kluczowa dla oceny zasadności roszczenia. Znajomość terminów przedawnienia czy to na gruncie prawa polskiego czy Konwencji CMR pozwoli na skuteczne dochodzenie roszczeń bez ryzyka podniesienia zarzutu przedawnienia przez dłużnika. Skuteczność dochodzenia roszczeń bez wątpienia pozytywnie wpłynie na rentowność prowadzonej działalności.
Zaufaj profesjonalistom
Jeśli zastanawiasz się czy masz jeszcze szanse na dochodzenie roszczenia w trybie przedsądowym albo czy zasadnym jest kierowanie go na drogę sądową skontaktuj się Kancelarią Koben i prześlij dokumentację sprawy, a my ocenimy ją pod kątem przedawnienia oraz merytorycznej zasadności roszczenia względem dłużnika.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ):
Jakie są terminy przedawnienia roszczeń w transporcie krajowym?
Zgodnie z Prawem przewozowym roszczenia przedawniają się po upływie:
1 roku – dla większości roszczeń,
2 miesięcy – w przypadku opóźnienia dostawy bez uszkodzenia przesyłki,
6 miesięcy – dla roszczeń między przewoźnikami (np. regresowych).
Terminy mogą być krótsze niż w Kodeksie cywilnym, dlatego warto znać te przepisy.
Czy przedawnienie w transporcie międzynarodowym różni się od krajowego?
Tak, w transporcie międzynarodowym zastosowanie ma Konwencja CMR. Standardowy termin przedawnienia wynosi 1 rok, a w przypadkach złego zamiaru lub rażącego niedbalstwa – 3 lata. Terminy liczone są od dnia wydania przesyłki lub od daty umownego terminu dostawy.
Kiedy bieg terminu przedawnienia ulega zawieszeniu?
W transporcie krajowym zawieszenie biegu następuje od momentu wniesienia reklamacji lub wezwania do zapłaty do chwili odpowiedzi przewoźnika lub zwrotu dokumentów. Podobnie działa to w przewozach międzynarodowych – zgodnie z art. 32 Konwencji CMR zawieszenie trwa do momentu odrzucenia reklamacji.
Co to są przewozy kabotażowe i jakie przepisy regulują przedawnienie w ich przypadku?
Przewozy kabotażowe to transport towarów wykonywany wewnątrz jednego kraju przez przewoźnika z innego państwa. Jeśli strony nie wskazały prawa właściwego, stosuje się Rozporządzenie Rzym I. Termin przedawnienia będzie wynikał z prawa kraju, w którym przewóz został wykonany (np. Niemiec lub Francji).
Jakie dokumenty są niezbędne do skutecznego dochodzenia roszczeń w transporcie?
Należy zgromadzić:
– Umowę przewozu lub zlecenie transportowe,
– Dowód dostawy (np. list przewozowy CMR),
– Protokół szkody (w przypadku ubytków lub uszkodzeń),
– Dokumentację reklamacyjną i korespondencję z kontrahentem.
Czy mogę przedłużyć termin przedawnienia w umowie transportowej?
W przypadku gdy prawem właściwym w sprawach nieuregulowanych w umowie jest prawo polskie – art. 119 Kodeksu cywilnego wprost stanowi, że terminy przedawnienia nie mogą być skracane ani przedłużane przez czynność prawną. Obowiązują one więc niezależnie od odmiennego uregulowania tej kwestii w umowie przewozu. Podobnie terminy przewidziane w Konwencji CMR nie mogą być zmieniane w drodze porozumień, gdyż postanowienie art. 32 ust. 1 Konwencji ma bezwzględnie wiążący charakter.
Jakie są konsekwencje przedawnienia roszczenia?
Jeśli roszczenie ulegnie przedawnieniu, dłużnik ma prawo podnieść zarzut przedawnienia, co najczęściej skutkuje oddaleniem powództwa przez sąd. W efekcie wierzyciel nie będzie mógł skutecznie dochodzić swoich należności.
Gdzie mogę zweryfikować, czy moje roszczenie nie jest przedawnione?
Weryfikacji można dokonać, analizując:
Daty powstania roszczenia i terminów wskazanych w przepisach,
Przebieg korespondencji reklamacyjnej, która mogła zawiesić bieg przedawnienia,
Prawo właściwe, jeśli przewóz był realizowany za granicą.
W razie wątpliwości skontaktuj się z prawnikiem, np. Kancelarią Koben, która dokona analizy Twojej sprawy.