Zaginięcie lub uszkodzenie ładunku w transporcie międzynarodowym – kiedy przewoźnik ponosi odpowiedzialność?

Czy jako przewoźnik zostałeś niesłusznie obciążony kosztami za uszkodzenie ładunku? Czy uszkodzenie ładunku spowodowało straty w Twoim biznesie? A może chcesz dochodzić odszkodowania od swojego podwykonawcy? Konwencja CMR jasno określa zasady odpowiedzialności przewoźnika oraz sytuacje, w których może on uwolnić się od odpowiedzialności. Dowiedz się, jakie kroki podjąć, aby skutecznie dochodzić swoich praw związanych z uszkodzeniem ładunku i uniknąć nieuzasadnionych roszczeń!

Odpowiedzialność przewoźnika za szkody w przewozie międzynarodowym

Uszkodzenie ładunku to poważny problem, który może wpłynąć na Twoje interesy biznesowe. Zrozumienie odpowiedzialności przewoźnika w kontekście uszkodzenia ładunku jest kluczowe dla skutecznego dochodzenia odszkodowania. Warto wiedzieć, jak postępować w przypadku uszkodzenia ładunku, aby nie stracić możliwości ubiegania się o rekompensatę.

Wiele firm transportowych ma do czynienia z uszkodzeniem ładunku, co często prowadzi do sporów. Dlatego warto znać swoje prawa w kontekście uszkodzenia ładunku i odpowiedzialności przewoźnika.

W przypadku uszkodzenia ładunku, należy pamiętać, że dokumentacja jest kluczowa. Uszkodzenie ładunku powinno być zgłoszone jak najszybciej, aby uniknąć problemów w przyszłości.

Nie zapomnij, że każda sytuacja związana z uszkodzeniem ładunku powinna być dokładnie analizowana, aby wyciągnąć wnioski na przyszłość.

Jeśli dojdzie do uszkodzenia ładunku, warto znać procedury, które pozwolą na szybkie działanie. Przewoźnik ma prawo do odszkodowania od strony odpowiedzialnej za uszkodzenie ładunku, co może uratować Twoje interesy.

W przypadku uszkodzenia ładunku, dobrze jest być również na bieżąco z przepisami prawa, aby wiedzieć, jak skutecznie dochodzić swoich praw. Uszkodzenie ładunku może mieć dalekosiężne konsekwencje dla Twojego biznesu.

Warto także przypomnieć, że przewoźnik musi informować o każdym uszkodzeniu ładunku, aby chronić swoje interesy w przyszłych sporach.

W przypadku uszkodzenia ładunku, kluczowe jest, aby przewoźnik miał odpowiednie dowody potwierdzające brak swojej odpowiedzialności.

Ważne jest, aby dokumentować wszystkie przypadki uszkodzenia ładunku, aby mieć solidne podstawy do dochodzenia odszkodowania. Uszkodzenie ładunku może nastąpić w wielu okolicznościach, dlatego przewoźnik powinien być dobrze przygotowany na wszelkie sytuacje.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 Konwencji CMR, która reguluje zasady zarobkowego, międzynarodowego przewozu drogowego towarów – przewoźnik odpowiada za całkowite lub częściowe zaginięcie towaru lub za jego uszkodzenie, które nastąpi w czasie między przyjęciem towaru a jego wydaniem, jak również za opóźnienie dostawy. Przewoźnik jest jednak zwolniony od tej odpowiedzialności, jeżeli zaginięcie, uszkodzenie lub opóźnienie spowodowane zostało winą osoby uprawnionej, jej zleceniem niewynikającym z winy przewoźnika, wadą własną towaru lub okolicznościami, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec.

Wszystkie zastrzeżenia dotyczące uszkodzenia ładunku powinny być zgłaszane natychmiast, aby przewoźnik mógł podjąć odpowiednie kroki w celu minimalizacji szkód.

Warto również pamiętać, że w przypadku uszkodzenia ładunku, przewoźnik ma prawo do odszkodowania od strony odpowiedzialnej za uszkodzenie.

Często zadawane pytania związane z uszkodzeniem ładunku mogą pomóc rozwiać wszelkie wątpliwości w tej kwestii.

Uszkodzenie ładunku może wystąpić w wielu sytuacjach, dlatego warto znać swoje prawa oraz obowiązki przewoźnika. W przypadku uszkodzenia ładunku, przewoźnik powinien niezwłocznie zareagować i podjąć odpowiednie kroki, aby zminimalizować straty.

Przewoźnik ma obowiązek informować o każdym uszkodzeniu ładunku, aby chronić swoje interesy w przyszłych sporach.

W przypadku uszkodzenia ładunku, przewoźnik może być zobowiązany do przedstawienia dowodów na to, że nie ponosi odpowiedzialności za powstałe szkody.

Warto również, aby wszelkie zastrzeżenia dotyczące uszkodzenia ładunku były zgłaszane na piśmie, co pomoże w przyszłych roszczeniach.

Kiedy przewoźnik może uchylić się od odpowiedzialności?

Przewoźnik powinien informować o wszelkich sytuacjach, które mogą prowadzić do uszkodzenia ładunku, aby uniknąć odpowiedzialności w przyszłości.

W przypadku uszkodzenia ładunku, warto wiedzieć, jak postępować, aby uniknąć nieuzasadnionych roszczeń ze strony klientów.

Art. 17 ust. 4 Konwencji CMR daje możliwość uchylenia się od odpowiedzialności, jeżeli zaginięcie lub uszkodzenie towaru powstało ze szczególnego niebezpieczeństwa wynikającego z jednej lub kilku następujących przyczyn:

a) użycie pojazdów otwartych i nie przykrytych opończą, jeżeli to użycie było wyraźnie uzgodnione i zaznaczone w liście przewozowym;

Pamiętaj, że odpowiednia dokumentacja w przypadku uszkodzenia ładunku jest kluczowa dla zabezpieczenia swoich praw.

b) brak lub wadliwe opakowanie, jeżeli towary, ze względu na swe naturalne właściwości, w razie braku lub wadliwego opakowania, narażone są na zaginięcie lub uszkodzenie;

Uszkodzenie ładunku powinno być traktowane poważnie, a wszelkie działania powinny być dokumentowane, aby mieć solidne podstawy do dochodzenia roszczenia.

c) manipulowanie, ładowanie, rozmieszczenie lub wyładowanie towaru przez nadawcę lub przez odbiorcę albo przez osoby działające na rachunek nadawcy lub odbiorcy;

W przypadku uszkodzenia ładunku, przewoźnik ma obowiązek zgłosić to fakt i podjąć działania w celu naprawienia szkód. Przy każdym uszkodzeniu ładunku ważne jest również, aby dokumentować wszelkie dowody, które mogą być przydatne w ewentualnym dochodzeniu roszczenia.

W przypadku uszkodzenia ładunku, warto również rozważyć, jakie dokumenty są kluczowe w postępowaniu, aby skutecznie dochodzić odszkodowania.

d) naturalne właściwości niektórych towarów, mogące powodować całkowite lub częściowe ich zaginięcie albo uszkodzenie, w szczególności przez połamanie, rdzę, samoistne wewnętrzne zepsucie, wyschnięcie, wyciek, normalny ubytek lub działanie robactwa i gryzoni;

Dokumentacja stanu ładunku przed transportem jest kluczowa, aby móc udowodnić, że uszkodzenie ładunku miało miejsce po przejęciu towaru przez przewoźnika.

Kiedy dochodzi do uszkodzenia ładunku, ważne jest, aby działać szybko i efektywnie w celu zabezpieczenia swoich praw.

e) niedostateczność lub wadliwość cech lub numerów na sztukach przesyłki;

W przypadku uszkodzenia ładunku, każdy przewoźnik powinien być świadomy swoich zobowiązań oraz praw związanych z dochodzeniem odszkodowania.

Wszystkie zastrzeżenia dotyczące uszkodzenia ładunku powinny być zgłaszane natychmiast po dostawie, aby przewoźnik mógł podjąć odpowiednie kroki w celu minimalizacji szkód.

f) przewóz żywych zwierząt.

W przypadku uszkodzenia ładunku, kluczowe jest, aby wszystkie strony były odpowiednio poinformowane o procedurach dochodzenia i odpowiedzialności.

Jeśli jednak przewoźnik z uwagi na okoliczności sprawy nie może powołać się na winę lub konsekwencje innej osoby uprawnionej, wadę własną towaru lub okoliczności, których przewoźnik nie mógł uniknąć i których następstwom nie mógł zapobiec, a także nie korzysta ze wskazanych powyżej wyjątków i jego odpowiedzialność nie podlega wątpliwości, warto zwrócić uwagę na uregulowaną w rozdziale V Konwencji CMR procedurę w zakresie reklamacji i roszczeń.

Zastrzeżenia do przewoźnika – kluczowy dowód w postępowaniu odszkodowawczym

Zgodnie z art. 30 Konwencji CMR – Jeżeli odbiorca przyjął towar, nie sprawdziwszy wraz z przewoźnikiem jego stanu albo nie zgłosiwszy przewoźnikowi zastrzeżeń wskazujących ogólnie rodzaj braku lub uszkodzenia najpóźniej w chwili dostawy, jeśli mowa o widocznych brakach lub uszkodzeniach albo w siedem dni od daty dostawy, nie wliczając niedziel i dni świątecznych, jeśli chodzi o braki lub uszkodzenia niewidoczne – domniemywa się, jeżeli nie ma dowodu przeciwnego, że otrzymał towar w stanie opisanym w liście przewozowym. Zastrzeżenia przewidziane wyżej powinny być dokonane na piśmie, jeśli dotyczą braków lub uszkodzeń niewidocznych.

Dokładne zrozumienie zasad odpowiedzialności za uszkodzenie ładunku pozwoli Ci na lepsze przygotowanie się na potencjalne roszczenia w przyszłości.

Kluczowym elementem w dochodzeniu roszczenia za uszkodzenie ładunku jest posiadanie odpowiednich dokumentów i dowodów na poparcie swoich roszczeń.

Na podstawie przytoczonej regulacji podstawą obciążenia przewoźnika odszkodowaniem za uszkodzenie lub uratę towaru będzie więc sprawdzenie stanu towaru przez odbiorcę i poczynienie przewoźnikowi – w razie potrzeby – zastrzeżeń wskazujących rodzaj braku lub uszkodzenia najpóźniej w chwili dostawy, jak wskazuje to przepis. Powyższe dotyczyć będzie jedynie braków i uszkodzeń widocznych, możliwych do wykrycia i oceny przez odbiorcę. Z uwagi na kwestię dowodowe zalecamy poczynienie zastrzeżeń pisemnych, np. w treści dokumentu CMR – wówczas nie będzie wątpliwości odnośnie ich przekazania przewoźnikowi w odpowiednim czasie. W odniesieniu do braków i uszkodzeń niewidocznych, to jest takich które ujawnią się dopiero po zakończeniu przewozu – zgłoszenia odpowiednich zastrzeżeń do przewoźnika należy dokonać w formie pisemnej w terminie 7 dni od daty dostawy.

W przeciwnym wypadku, gdy nie zostaną zgłoszone konkretne zastrzeżenia i jeśli nie ma innych dowodów na uszkodzenie/ braki w towarze przepisy Konwencji CMR przewidują domniemanie, że dotarł on do odbiorcy kompletny, w prawidłowym stanie. Poczynienie odpowiednich zastrzeżeń, w odpowiedniej formie i odpowiednim czasie jest więc kluczowe dla wykazania w ewentualnym sporze czy też postępowaniu sądowym zaistnienia oraz rodzaju uszkodzenia czy braku.

Przewoźnik musi być świadomy, że w przypadku uszkodzenia ładunku, każda decyzja i działanie mogą mieć dalekosiężne skutki prawne.

Jak skutecznie dochodzić odszkodowania od przewoźnika lub podwykonawcy?

W przypadku dochodzenia odszkodowania od podwykonawcy warto zwrócić uwagę na prawidłowość i kompletność zastrzeżeń odbiorcy. Powinny one konkretnie wskazywać rodzaj braku lub uszkodzenia towaru na tyle na ile jest to możliwe do oceny w momencie dostawy w przypadku uszkodzeń widocznych. Warto również zadbać o wykonanie zdjęć uszkodzeń, aby zadbać na przyszłość o odpowiednie środki dowodowe na poparcie roszczenia. Uzasadnionym byłoby również uzyskanie podpisu kierowcy np. pod zastrzeżeniami na liście przewozowym.

Te wszystkie czynności pozwolą na kompletnie wykazanie zaistniałej szkody i zmniejszą możliwość podważenia wystąpienia uszkodzenia czy utraty towaru przez przewoźnika. Analogicznie w przypadku gdy jako przewoźnik będziesz obciążony za rzekome uszkodzenie konieczne jest zweryfikowanie czy twierdzenia uprawnionego są poparte odpowiednimi dowodami i zastrzeżeniami poczynionymi w odpowiednim czasie i w odpowiedniej formie. W przeciwnym wypadku będzie istniała szansa na podważenie twierdzeń o odpowiedzialności za uszkodzenia czy braki oraz na uniknięcie obciążenia wysokimi kwotami.

Kancelaria Koben – wsparcie w sporach dotyczących szkód transportowych

Jeśli chcesz skutecznie dochodzić odszkodowania za uszkodzony ładunek lub uniknąć niesłusznych roszczeń – zadbaj o dowody i znajomość przepisów Konwencji CMR. Masz pytania? Skontaktuj się z Kancelarią Koben i zabezpiecz swoje interesy w międzynarodowym transporcie drogowym.

📞 SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI

Najczęściej zadawane pytania (FAQ):

Kiedy przewoźnik ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie ładunku?

Przewoźnik odpowiada za uszkodzenie, zaginięcie lub opóźnienie dostawy ładunku, jeśli nastąpiło to między momentem przyjęcia a wydaniem towaru, zgodnie z Konwencją CMR.

W jakich przypadkach przewoźnik może uniknąć odpowiedzialności?

Jeśli szkoda powstała z winy nadawcy, odbiorcy, wskutek wad towaru lub z przyczyn, których przewoźnik nie mógł uniknąć.

Jakie kroki podjąć, aby skutecznie dochodzić odszkodowania?

Należy zgłosić pisemne zastrzeżenia do przewoźnika najpóźniej w chwili dostawy (dla szkód widocznych) lub w ciągu 7 dni od dostawy (dla szkód niewidocznych).

Czy brak zastrzeżeń oznacza utratę prawa do odszkodowania?

Brak zastrzeżeń nie powoduje braku możliwości dochodzenia odszkodowania jednak znacznie utrudnia kwestie dowodowe zmierzające do udokumentowania szkody oraz jej wysokości. Jeśli odbiorca nie zgłosił uwag w wymaganym terminie, przyjmuje się domniemanie, że towar dotarł w stanie zgodnym z listem przewozowym.

Czy można obciążyć podwykonawcę za szkody w przewozie?

Tak, ale warunkiem jest prawidłowe udokumentowanie szkody, w tym zgłoszenie zastrzeżeń i zebranie odpowiednich dowodów (np. zdjęcia, podpisy na CMR).

Jakie dokumenty są kluczowe w przypadku dochodzenia odszkodowania?

Lista przewozowa CMR, pisemne zastrzeżenia, dokumentacja fotograficzna uszkodzeń, potwierdzenia odbioru towaru i korespondencja z przewoźnikiem.

Czy można uniknąć niesłusznych roszczeń o odszkodowanie?

Tak, warto zweryfikować, czy odbiorca zgłosił zastrzeżenia w terminie oraz czy twierdzenia o szkodzie są poparte dowodami. W razie wątpliwości skontaktuj się z ekspertami.

Czy ten artykuł był pomocny? Podziel się nim z innymi przewoźnikami! 🚛💼

Podobne treści:

Jak skutecznie dochodzić odszkodowania w transporcie międzynarodowym?

Przedawnienie roszczeń w transporcie drogowym – jak uniknąć utraty prawa do dochodzenia należności?

Reklamacje w Transporcie Drogowym: krok po kroku przez Prawo Przewozowe i Konwencję CMR

Author Avatar
Karolina Butryn - Tatus
Prawnik w Kancelarii Transportowej KOBEN, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W dziale prawnym Kancelarii Transportowej KOBEN doradza w sprawach kontroli oraz postępowań z udziałem Border Force oraz HM Revenue & Customs. Odpowiedzialna za prowadzenie postępowań na terenie państw francuskojęzycznych, a także krajowych postępowań administracyjnych z udziałem Inspekcji Transportu Drogowego. Obok obsługi podmiotów z branży TSL specjalizuje się w zagadnieniach prawa autorskiego oraz prawa własności intelektualnej w przedsiębiorstwie.
Szukaj